در این مقاله به بررسی جامع علل گاز نخوردن موتور دیزل و روشهای عیب یابی و رفع آن میپردازیم. موتورهای دیزل به دلیل قدرت و راندمان بالا در طیف وسیعی از کاربردها از جمله خودروهای سنگین، ماشین آلات کشاورزی، و دیزل ژنراتورها مورد استفاده قرار میگیرند. با این وجود، گاه ممکن است با مشکلی به نام “گاز نخوردن” موتور دیزل مواجه شویم که میتواند عملکرد و راندمان موتور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
آنچه خواهید خواند
عوامل اصلی گاز نخوردن موتور دیزل
- مشکلات سیستم سوخت رسانی:
مسدود شدن فیلتر سوخت: کثیف شدن فیلتر سوخت میتواند جریان سوخت به موتور را محدود کند و در نتیجه، موتور با کمبود سوخت مواجه شده و به اصطلاح گاز نمیخورد.
هواگرفتن سیستم سوخت: وجود هوا در سیستم سوخت میتواند باعث نوسانات و عدم پاشش صحیح سوخت توسط انژکتورها شود.
مشکلات پمپ سوخت: نقص در پمپ سوخت میتواند منجر به عدم تامین فشار کافی برای پاشش سوخت به داخل محفظه احتراق شود.
خرابی انژکتورها: گرفتگی، نشتی، یا نقص در انژکتورها میتواند منجر به پاشش نامناسب و ناقص سوخت شود. - مشکلات سیستم هوا:
مسدود شدن فیلتر هوا: کثیف شدن فیلتر هوا میتواند جریان هوای ورودی به موتور را محدود کند و در نتیجه، احتراق به درستی انجام نشده و موتور قدرت و راندمان خود را از دست میدهد.
مشکلات دریچه گاز: نقص در دریچه گاز میتواند منجر به عدم کنترل صحیح جریان هوا به داخل موتور شود. - مشکلات سیستم احتراق:
کمبود فشار تراکم: فرسودگی قطعات موتور مانند رینگ ها و پیستون ها میتواند منجر به کاهش فشار تراکم و در نتیجه، احتراق ناقص و عدم کارایی موتور شود.
مشکلات مربوط به زمانبندی سوپاپ ها: تنظیم نامناسب زمانبندی سوپاپ ها میتواند منجر به عدم احتراق صحیح و نقص در عملکرد موتور شود.
خرابی انژکتورها: نقص در انژکتورها میتواند پاشش سوخت را به درستی انجام ندهد و در نتیجه، احتراق به درستی صورت نگیرد. - مشکلات سیستم خنک کننده:
گرم شدن بیش از حد موتور: نقص در سیستم خنک کننده میتواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و در نتیجه، کاهش راندمان و عملکرد موتور شود.
عیب یابی و رفع مشکل گاز نخوردن موتور دیزل
- بررسی فیلترها: اولین قدم در عیب یابی، بررسی فیلترهای هوا و سوخت است. در صورت کثیف بودن، باید تعویض شوند.
- بررسی سیستم سوخت رسانی: با استفاده از ابزارهای مخصوص، فشار و جریان سوخت در سیستم را بررسی کنید. در صورت وجود مشکل، قطعات معیوب را تعویض یا تعمیر کنید.
- بررسی سیستم هوا: مسیر ورودی هوا را از نظر انسداد بررسی کنید. همچنین، دریچه گاز را از نظر نقص و عملکرد صحیح بررسی کنید.
- بررسی سیستم احتراق: فشار تراکم موتور را با استفاده از دستگاه کمپرس سنج بررسی کنید. در صورت کمبود فشار، باید موتور تعمیر شود. همچنین، زمانبندی سوپاپ ها و انژکتورها را بررسی و در صورت نیاز تنظیم یا تعویض کنید.
- بررسی سیستم خنک کننده: عملکرد سیستم خنک کننده را بررسی کنید و در صورت نقص، آن را تعمیر یا تعویض کنید.
نکات مهم:
- برای عیب یابی دقیق و رفع مشکل گاز نخوردن موتور دیزل، بهتر است از یک مکانیک متخصص و باتجربه کمک بگیرید.
- استفاده از ابزارهای مناسب و تخصصی برای عیب یابی و تعمیر موتور دیزل ضروری است.
- قبل از انجام هرگونه تعمیرات، حتماً دفترچه راهنمای موتور دیزل را مطالعه کنید.
جمع بندی:
گاز نخوردن موتور دیزل میتواند علل مختلفی داشته باشد. با بررسی سیستم های سوخت رسانی، هوا، احتراق و خنک کننده میتوان علت گاز نخوردن موتور دیزل را پیدا کرد و گاز نخوردن موتور میتواند یک یا چند دلیل داشته باشد.
راهکارهای پیشگیرانه
- انجام سرویس دورهای و تعویض منظم فیلترها و روغن موتور
- استفاده از سوخت با کیفیت و مناسب
- عدم اعمال بار بیش از حد به موتور
- مراقبت از سیستم خنک کننده و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور
- رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات مناسب هنگام کار با موتور دیزل
علاوه بر موارد ذکر شده، برخی دیگر از علل احتمالی گاز نخوردن موتور دیزل عبارتند از:
- نقص در سیستم برقی موتور
- خرابی سنسورها و عملگرها
- مشکلات مربوط به کامپیوتر موتور (ECU)
در صورت عدم رفع مشکل با بررسی و عیب یابی های اولیه، لازم است به یک تعمیرگاه تخصصی موتور دیزل مراجعه کنید تا توسط متخصصان مجرب و با استفاده از تجهیزات پیشرفته، مشکل موتور به طور دقیق تشخیص و رفع شود.
4 دیدگاه
درود
گاز نخوردن موتورهای دیزلی امکان داره از خرابی وایر شمع ها باشه ؟
سلام
مطمعن هستید که دستگاه شما دیزل ژنراتور هست؟
چون موتور های دیزلی فاقد سیستم جرقه زنی هستند و سوخت با افزایش فشار محفظه احتراق مشتعل میشه
علت گاز نخوردن یا بالا نرفتن دور موتور از ۱۵ می تواند به دلیل خرابی سنسور کیلومتر خودرو یا آب خوردگی سوکت ها باشد. در این صورت سوکت پشت تاخوگراف را دربیاورید و دوباره امتحان کنید اگر گاز خورد احتمال آسیب دیدگی مسیر سیم کشی یا خراب شدن سنسور کیلومتر می باشد. دلیل دوم هم کثیفی فیلتر هوا و یا سنسور آن می باشد.
دلیل خرابی گاز نخوردن خیلی چیز ها میتونه باشه من خودم برق کار کامیونت فاو و دیزل هستم همین فاو 6تن میدونین چه دهنی از ما سرویس کرد تا مشکلاتش رو رفع کردیم از قطعی سیم کشی داخل موتور بگیر تا سنسور ها و معایب مکانیکی ، همشونم بدون دستگاه دیاگ درست کردیم. و متاسفانه یک سری آدم های نالایق و نابکار انقدر انگولک کردن ماشین هارو پدر مارو در آوردن