کُموتاتور و جاروبک چیست؟

کُموتاتور و جاروبک چیست؟

کُموتاتور و جاروبک چیست؟ این سوالی است که برای بسیاری از کاربران ایجاد می شود. این دو قطعه در ابتدا ساده به نظر میرسند، اما در کارکرد موتورهای جریان مستقیم کاملا اهمیت دارد و مهم است. اگر کموتاتور وجود نداشته باشد، موتور نمی تواند به طور صحیح بچرخد. همچنین اگر جاروبک نباشد، جریان برق نمی تواند وارد موتور شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کاربرد و تفاوت های آن آشنا کنیم.

 

کموتاتور چیست؟

کُموتاتور و جاروبک چیست؟ در واقع در پاسخ به این سوال می توان گفت که کُموتاتور یکی از مهمترین اجزا در موتورهای الکتریکی جریان مستقیم است. این قطعه می تواند جریان الکتریکی را در سیم پیچ های آرمیچر تغییر دهد. بنابراین باعث می شود که موتور به صورت مداوم و یکنواخت و در یک جهت بچرخد. این قطعه روی محور موتور قرار دارد و دارای حلقه های مسی است و با کمک جاروبک ها می تواند جریان برق را به سیم پیچ انتقال دهد.

 

جاروبک چیست و چگونه کار می‌کند؟

کُموتاتور و جاروبک چیست؟ می توان گفت که جاروبک یک قطعه الکتریکی است که بر روی کموتاتور نصب می شود تا جریان برق از منبع ولتاژ به کموتاتور انتقال یابد. این قطعه از جنس کربن یا گرافیت می باشد تا کموتاتور دچار فرسایش و خرابی نشود و هدایت الکتریکی زیادی داشته باشد. در نهایت جریان به شکل مقطعی و پالسی به سیم پیچ ها می رسد.

 

لینک های مفید:دیزل ژنراتور

 

تفاوت بین کموتاتور و جاروبک

کُموتاتور و جاروبک چیست؟ در واقع برای شناخت این دو قطعه بهتر است با تفاوت های آن ها آشنا شوید. کموتاتور به محور موتور وصل شده است و قطعه ای چرخان می باشد که جریان را در سیم پیچ وارونه و معکوس می نماید. جاروبک به صورت ثابت می باشد که می تواند جریان را از بیرون به کموتاتور انتقال دهد. اگر کموتاتور نباشد، موتور نمی تواند حرکت کند. اگر جاروبک نباشد جریان به هیچ عنوان وارد موتور نمی شود.

 

انواع کموتاتور و جاروبک‌

انواع کموتاتور و جاروبک متعدد می باشد. کموتاتور یکی از انواع آن ها است که در موتورهای DC از چندین قسمت تشکیل شده است. جاروبک ها شامل جاروبک کربنی، گرافیتی و مسی – گرافیتی می باشد. جاروبک کربنی بسیار مستحکم است. در برابر گرما مقاوم است و در کاربردهای صنعتی استفاده می شود. جاروبک های گرافیتی برای کاربردهایی با سرعت بالا استفاده می شوند و نرم تر می باشند. جاروبک های مسی – گرافیتی دو نوع فوق العاده برای کارکرد بهتر می باشند.

 

کاربرد کموتاتور و جاروبک در دیزل ژنراتورها

کُموتاتور و جاروبک چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان بیان کرد که در ژنراتورهای DC مورد استفاده قرار می گیرد. فقط در موتورهای کوچک به کار نمی رود. در دیزل ژنراتورهایی که خروجی مستقیم ایجاد میکنند، کموتاتور جریان تولیدی را به صورت مطلوب مدیریت می نماید و جاروبک آن را به مدار جانبی می رساند. در ژنراتورهای مدرن و نوین از سیستم های بدون جاروبک به کار برده می شود. بنابراین این دو قطعه در بسیاری از دستگاه های قدیمی بسیار حیاتی و مهم است.

 

فرق کلکتور و کموتاتور

کلکتور در موتورهای جریان متغیر مورد استفاده قرار می گیرد و جریان تولیدی را گردآوری می کند. کموتاتور در موتورهای DC به کار می رود و می تواند جهت جریان را در مدار برعکس کند. کلکتور می تواند جریان را مدیریت کند. در حالی که کموتاتور می تواند جریان را هدایت و آن را تغییر دهد.

 

لینک های مفید:ژنراتور

 

نام دیگر کموتاتور چیست؟

کموتاتور در برخی مواقع با نام مبدل جریان یا کلکتور معکوس‌کننده شناخته شده است. امکان دارد در کاربردهای صنعتی آن را با نام تبدیل‌کننده جهت جریان بشناسند و نام ببرند.

کموتاتور و جاروبک

قیمت کموتاتور

قیمت کموتاتور به پارامترهای گوناگونی همچون درجه کیفی، ابعاد و جنس (مسی یا ترکیبی) وابسته است. همچنین اگر مس به کار رفته در آن زیاد باشد دارای استحکام بیشتری است و در نهایت قیمت آن تغییر می کند. هرچه سایزبندی و پیچیدگی طراحی کموتاتور بیشتر باشد، قیمت آن نیز تغییر خواهد کرد. روش ساخت و تکنولوژی تولید و میزان عرضه و تقاضا یکی دیگر از پارامترهای مهم می باشد که قیمت را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

نحوه کار کموتاتور

نکته حیاتی و مهم در رابطه با کُموتاتور و جاروبک چیست؟ می توان گفت نحوه کار آن ها است. کموتاتور با چرخش خود به شکل مکانیکی می تواند جهت جریان الکتریکی را در سیم پیچ آرمیچر برعکس کند. این تغییر راستا باعث می شود که اثر مغناطیسی در یک مسیر روی محور موتور فشار آورد. در نهایت موتور به صورت مکرر می چرخد. اگر این کارکرد هوشمندانه نبود، موتور بعد از نیم دور چرخش متوقف میشد.

 

جاروبک شینه بسته

کُموتاتور و جاروبک چیست؟ در واقع جاروبک شینه بسته به وضعیتی گفته می شود که جاروبک در یک محفظه با پوشش محافظ نصب شده است.  به شکل ایمن به خطوط تغذیه وصل است. جاروبک های شینه بسته در مکان های صنعتی و خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند.

 

جاروبک شینه باز

کُموتاتور و جاروبک چیست؟ در واقع جاروبک شینه باز به شکلی است که در فضایی بدون عایق نصب می شود. این نوع جاروبک کاملا ساده و اقتصادی می باشد و در موتورهای خانگی به کار می رود. همچنین این نوع قطعه در برابر شرایط محیطی فرسوده و خراب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *