آموزش برد کنترل دیزل ژنراتور یکی از موضوعات اساسی برای افرادی است که با تجهیزات سروکار دارند. برد کنترل یک واحد پیشرفته است که عملکرد ژنراتور دیزل را مدیریت میکند. این برد پارامترهای مختلفی از جمله ولتاژ، جریان، دما، فشار روغن و دور موتور را تحت نظر دارد. در این آموزش اجزا و کارکرد برد کنترل را دقیق بررسی می کنیم تا کاربران بتوانند با این سیستم به صورت تخصصی آشنا شوند.
آنچه خواهید خواند [بستن]
اجزای برد کنترل دیزل ژنراتور
آموزش برد کنترل دیزل ژنراتور شامل درک اجزای اصلی است. این برد از چندین قطعه تشکیل شده است که وظایف خاصی را در زمینه کنترل و عملکرد ژنراتور انجام می دهند. این اجزا عبارت اند از:
پردازنده مرکزی
این بخش وظیفه مغز برد کنترل را بر عهده دارد، یعنی داده های ورودی از سنسورها را پردازش کرده و دستورات کنترلی لازم را انجام می دهد.
نمایشگر و پنل کنترلی
یک نمایشگر LCD یا LED که اطلاعاتی مانند ولتاژ، جریان، فرکانس و وضعیت عملیاتی ژنراتور را نمایش میدهد، بخشی از این واحد کنترل است. همچنین، این بخش شامل کلیدهای کنترلی برای مجموعه دستورات است.
مدارهای حفاظتی
آموزش برد کنترل دیزل ژنراتور شامل آشنایی با مدارهای کنترلی است. این مدارها شامل رله های حفاظتی، ولتاژ زیاد، ولتاژ کم، دما و مدارهای تشخیص اضافه بار، فشار روغن مربوط به موتور هستند که همه آنها از ژنراتور در برابر آسیب محافظت میکنند.
ورودی ها و خروجی ها
برد کنترل دارای پورت های دیجیتال و آنالوگ برای ارتباط با حسگرها و دستگاه های جانبی مانند استارت موتور، کنترل دریچه گاز و شیرهای برقی است.
نحوه نصب برد کنترل دیزل ژنراتور
آموزش برد کنترل دیزل ژنراتور شامل آشنایی با نحوه نصب صحیح این برد است که برای کارکرد ایمن دستگاه ضروری می باشد. نصب برد باید به گونه ای صورت گیرد که عملکرد دستگاه به طور ناخواسته با اختلال و مشکل روبرو نشود و استانداردهای ایمنی رعایت گردد. برد کنترل باید در مکانی دور از گرما و رطوبت و لرزش شدید قرار گیرد. پیشنهاد می شود آن را در داخل یک تابلو برق حفاظتی قرار دهید.
در مرحله اتصال سیم کشی باید ورودی های مربوط به فشار روغن، سنسورهای دما، سطح سوخت و خروجی های کنترلی به برد کنترل متصل شوند. همچنین بعضی از بردهای کنترل برای ذخیره اطلاعات در زمان هایی که انرژی الکتریکی در دسترس نیست، نیاز به یک باتری جانبی دارند تا دستورات را اجرا کنند.
تنظیمات اولیه برد کنترل
آموزش برد کنترل دیزل ژنراتور شامل مراحل راه اندازی اولیه دستگاه و تنظیم می باشد که برای کارکرد ایمن ضروری است. پس از نصب برد کنترل، لازم است تنظیمات اولیه را کامل کنید تا دستگاه مطابق با نیازهای عملیاتی پیکربندی و تنظیم شود. ولتاژ خروجی و فرکانس باید مطابق با نیازهای شبکه تنظیم گردد. معمولاً ولتاژ خروجی بر روی 220 یا 380 ولت تنظیم میشود و فرکانس بر روی 50 یا 60 هرتز می باشد.
برای انتقال دقیق داده ها به برد کنترل، باید کالیبراسیون سنسورهای دما و فشار روغن انجام شود. سطح هشدار مجاز برای هر پارامتر نیز تنظیم شده است. این امکان وجود دارد که زمان انتظار یک ژنراتور برای روشن شدن پس از قطع برق تنظیم شود. همچنین تعداد دفعات تلاش برای راه اندازی خودکار نیز می تواند مشخص شود.
نحوه برنامهریزی برد کنترل
آموزش برد کنترل دیزل ژنراتور شامل تنظیمات و برنامه ریزی آن برای مدیریت بهینه ژنراتور است. بنابراین برد کنترل دیزل ژنراتور می تواند برای بهینه سازی کارایی تجهیزات برنامه ریزی کند. در این بخش برخی از مهم ترین تنظیمات توضیح داده شده است.
انتخاب حالت های کاری
- دستی: در این حالت، اپراتور به صورت دستی ژنراتور را روشن و خاموش میکند.
- خودکار: ژنراتور به صورت خودکار زمانی که برق قطع میشود راه اندازی می شود.
- تست: در این حالت، ژنراتور تحت شرایط بدون بار آزمایش می شود و آزمایش های کنترلی بر روی آن انجام می گردد.
تنظیم زمان بندی کارکرد
برخی از بردهای کنترل قابلیت برنامه ریزی وظایف را دارند. ممکن است که ژنراتور را طوری تنظیم کنید که به صورت خودکار در زمان های مشخصی در طول روز و شب روشن یا خاموش شود.
تنظیم پارامترهای حفاظتی
با توجه به آموزش برد کنترل دیزل ژنراتور، تنظیم محدودیت هایی مانند حداکثر بار مجاز، ولتاژ و دمای مجاز می تواند از بروز آسیب های احتمالی به تجهیزات جلوگیری کند.
بررسی کدهای خطا و عیب یابی برد کنترل
با توجه به آموزش برد کنترل دیزل ژنراتور، کدهای خطا نشان می دهند که کدام قسمت مشکل دارد. بنابراین رایج ترین کدهای خطا عبارت اند از:
- کد خطا E01 – افت ولتاژ باتری
کاهش ولتاژ باعث بروز این خطا می شود که این کاهش ولتاژ به دلیل فرسایش، عدم شارژ کافی و یا مشکل در ولتاژ و اتصال کابل ها می باشد. میزان ولتاژ را باید بررسی کنید و در صورت لزوم تعويض نمایید. علاوه بر این، بررسی اتصال و سیم کشی باتری به منظور اطمینان از عدم وجود خوردگی یا شل شدگی ضروری است.
- کد خطا E02 – اضافه بار ژنراتور
آموزش برد کنترل دیزل ژنراتور به اپراتورها اجازه می دهد تا خطاها را شناسایی کنند. این خطا زمانی ظاهر می شود که بار الکتریکی متصل به یک ژنراتور از حد تنظیم شده آن فراتر رود. بنابراین بررسی کنید که نسبت ظرفیت ژنراتورها با نیاز الکتریکی هماهنگ باشد.
- کد خطا E03 – داغ شدن بیش از حد موتور
داغ شدن بیش از حد موتور می تواند ناشی از خرابی سیستم خنککننده، سطح پایین مایع خنک کننده یا سنسور دما باشد.
- کد خطا E04 – فشار روغن پایین
این خطا معمولا زمانی ظاهر میشود که روغن موتور کافی وجود ندارد یا پمپ روغن خراب شده است.