کلیه دیزل ژنراتورها برای عملکرد بهتر و کامل نیاز به یک تابلو کنترلی دارند تا کاربر قادر به نظارت بر عملکرد دیزل ژنراتور، تغییرات در المانها و در صورت لزوم مداخله در آن باشد. زیرا ماشین آلات ممکن است بیش از حد گرم شوند، کند شوند، سرعت بگیرند یا عموماً بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند شرایط آب و هوایی و فرسودگی اجزاء و قطعات و… عملکرد آنها متفاوت شود. این کار، وظیفه تابلو دیزل ژنراتور میباشد.
در ماشینهای الکتریکی، مانند ژنراتورها ، این تغییرات متغیر، سیگنالهای الکتریکی را تشکیل میدهند. این سیگنالها را میتوان به صورت هوشمند پردازش کرد تا عملکرد دستگاه را کنترل کند. بسیاری از ماشین آلات در محیطهای شهری(مانند چراغهای سیگنال و دربهای اتوماتیک) به دلیل وجود چنین کنترل کنندههایی کاملاً مدیریت میشوند. آنها سنسورهایی دارند که میتوانند تغییرات در المانهای کنترلی مانند گرما و سرعت را تشخیص دهند و بر این اساس سیگنالهایی تولید کنند. ژنراتورهای مدرن همچنین سنسورهای مشابهی برای تشخیص تغییرات در انواع پارامترهای مختلف دارند. اینها میتوانند برای کنترل ژنراتور از طریق کنترل پنل کنترل شوند.
آنچه خواهید خواند
تابلو دیزل ژنراتور چیست؟
از نظر بصری ، یک صفحه کنترل مجموعه نمایشگرهایی است که نشانگر اندازه گیری پارامترهای مختلف مانند ولتاژ، جریان و فرکانس هستند. این کنتورها در بدنه فلزی، معمولاً ضد خوردگی، قرار داده میشوند تا از تأثیر باران یا برف و رطوبت محافظت شوند. تابلو دیزل ژنراتور ممکن است روی بدنه ژنراتور تنظیم شود، که معمولاً در مورد ژنراتورهای کوچک اتفاق میافتد. اگر روی ژنراتور سوار شوند، معمولاً دارای قسمتهای ضد لرزش هستند كه به جدا كردن صفحه كنترل از شوكها كمك میكنند. تابلوهای کنترل ژنراتورهای بزرگ با توان بالا میتوانند کاملاً جدا از ژنراتور باشند و به طور معمول به اندازه کافی بزرگ هستند که به خودی خود جدا قرار بگیرند. این واحدها همچنین ممکن است در کنار ژنراتور به صورت قفسه یا دیواری نصب شوند که در یک محفظه یا برنامههای داخلی مانند یک مرکز داده مشترک قرار میگیرند.
تابلو دیزل ژنراتور معمولاً شامل دکمهها یا سوئیچهایی است که به عملکرد ژنراتور مانند خاموش و روشن کردن آن کمک میکند. سوئیچها معمولاً بر اساس قابلیت کار گروه بندی میشوند. این باعث میشود پانل برای استفاده، راحت و ایمن باشد زیرا احتمال انتخاب یک اپراتور یا کنترل اشتباه را به حداقل میرساند. تصور کنید که سعی دارید ژنراتور سنکرون را با Emergency stop (استوپ قارچی) در نیمه شب خاموش کنید، در این شرایط متوجه خواهید شد که برشهای ساده بر روی پنل به چه معنا هستند.
تابلو دیزل ژنراتور چگونه کار میکند؟
کنترل پنل در حال تبدیل شدن به یک قطعه الکترونیکی پیچیده به طور فزاینده ای با ریز پردازنده است که میتواند ورودی از سنسورها را دستکاری کند تا به بازخورد دستگاه کمک کند تا بتواند خود را مدیریت کند. یکی از این بازخورد میتواند درجه حرارت باشد ، نشانگر گرمای بیش از حد ، نمونههای دیگر مانند بیش از حد / تحت سرعت و فشار روغن کم / زیاد است. به طور معمول ، یک سنسور گرما در داخل ژنراتور ، گرما را در بدنه ژنراتور حس میکند و این را به میکرو پردازنده در کنترل پنل منتقل میکند. ریزپردازنده سپس برای تنظیم عملکرد دستگاه از جمله خاموش کردن اقدامات مثبتی انجام میدهد.
اگر مثلاً فشار روغن خیلی کم باشد یا دمای خنک کننده بیش از حد بالا باشد و منجر به ایجاد گرما شود. در شرایط صنعتی، این عملکرد صفحات کنترل به طور فزایندهای حیاتی میشود. ریزپردازنده یا میکروکنترلر در مدار داخل کنترل پنل تعبیه شده است و به گونه ای برنامه ریزی شده است که ورودی سنسور را بگیرد و با قوانین کنترل برنامه ریزی شده نسبت به آن واکنش نشان دهد.
انواع تابلو برق دیزل ژنراتور
- تابلو دستی (Manual)
- تابلو اتوماتیک (ATS)
- تابلو سنکرون (Synchronize)
تابلو کنترل دستی (Manual)
این تابلوها به منظور راهاندازی دستی دیزل ژنراتور توسط اپراتور طراحی شدهاند.
کنترلر دیجیتال موجود بر روی این تابلو قابلیت نمایش تمامی پارامترهای مربوط به دیزل و ژنراتور را داراست و همچنین امکان حفاظت از دستگاهها در مواقع بروز مشکلات را نیز فراهم میکند. هر تابلو مجهز به یک کلید اتوماتیک است که برای قطع و وصل کردن برق ژنراتور به صورت دستی عمل میکند و به حفاظت در برابر بار اضافی نیز کمک میکند.
تابلو کنترل اتوماتیک (ATS)
تابلو کنترل دیزل ژنراتور مسئولیت نظارت و مدیریت عملکرد دیزل ژنراتور را بر عهده دارد. در بين مدلهای مختلف تابلو کنترل، تابلو اتوماتیک یا تابلو Change Over (چنج آور) یکی از متداولترین انواع آن به شمار میآید.
این نوع تابلو بر روی دیزل ژنراتورهایی که برای مواقع اضطراری مورد استفاده قرار میگیرند، نصب میشود. زمانی که برق شهری قطع میشود، تابلو کنترل دیزل ژنراتور بهطور خودکار دیزل ژنراتور را روشن کرده و پس از این که به فرکانس مطلوب رسید، آن را به سیستم متصل مینماید. پس از بازگشت جریان برق شهری، این تابلو به صورت اتوماتیک برق شهر را مجدداً وصل کرده و به دیزل ژنراتور دستور خاموشی ارسال میکند.
تابلو کنترل پارالل (Synchronize)
تابلو کنترل سنکرون وظیفه مدیریت و هماهنگی بین یک یا چند دیزلژنراتور و همچنین برق شهری را در شرایط مختلف بر عهده دارد. این تابلو به سه دسته اصلی تقسیم میشود: تابلو کنترل دستی (Manual)، تابلو کنترل اتوماتیک (Emergency) و تابلو کنترل موازی (Synchronize).
تابلو موازی یا سنکرون توانایی اتصال چند منبع تولید برق (دیزلژنراتور) به یکدیگر یا به برق شهری را دارد. در این حالت، بار میان دیزلژنراتورها تقسیم شده و انعطافپذیری بیشتری برای مجموعه فراهم میشود. همچنین، این تابلو قابلیت استفاده از سیستم Soft transfer (انتقال بدون قطع برق) را برای کاربران فراهم میکند.
انواع تابلو برق از لحاظ سطح ولتاژ
تابلوهای الکتریکی در دستههای مختلفی طبقهبندی میشوند. تابلوهای فشار ضعیف شامل سیستمهای برقی با ولتاژ حداکثر 1000 ولت هستند. در مقابل، تابلوهای فشار متوسط به ولتاژهایی بین 1000 تا 36000 ولت اختصاص دارند. همچنین تابلوهای فشار قوی برای ولتاژهای بالاتر از 3000 ولت طراحی و تولید میشوند، که این امر بسته به نیاز مشتری و الزامات مصرفکننده انجام میگیرد.
دو قابلیت alarm و shut down چه زمانی کار می کنند؟
اختلال عملکرد سیستم خنک کننده، سنسور روغن، سنسور دما و سنسور دور موتور از عوامل فعال شدن دکمه آلارم و shut down هستند.
اجزای تابلو کنترل
رله: دستگاهی است که به صورت خودکار فرمان قطع برق را صادر میکند.
کنتاکتور: وسیلهای برای مدیریت از راه دور اتصالات در مدار، که میتواند آنها را قطع یا وصل کند.
کلیدها: ابزارهایی هستند که برای کنترل و روشن و خاموش کردن مدار از فاصلهای مشخص طراحی شدهاند.
فریم: ساختار فلزی که اجزای مختلف تجهیزات را در خود جای میدهد.
بی متال: ارجاعدهندهای که در صورت وقوع بار اضافی، سیگنال خاموشی به دستگاه ارسال میکند.
نشانگر: ابزاری که بر روی تابلو برق نصب شده و به نمایش خطاها، ارورهای دستگاه و همچنین سایر پارامترهای مربوط میپردازد.
هادی: وجود هادی تضمینکننده برقراری ارتباط میان اجزای مختلف سیستم است.
پنلهای کنترل دیزل ژنراتور
پانلهای کنترل را میتوان با یک سوئیچ انتقال خودکار(ATS) ترکیب کرد تا تداوم توان الکتریکی حفظ شود. ATS در هنگام خرابی شبکه محلی شما قطع برق را تشخیص میدهد. این کنترل پنل برای شروع ژنراتور سیگنال میدهد. پس از اینکه برد کنترلی بر روی تابلو ATS سیگنال را دریافت کرد به ژنراتور دستور استارت میدهد . سپس دیزل به صورت اتوماتیک استارت میشود . کلیه این اقدامات از قطع برق تا استارت دیزل ژنراتور در حدود 10 ثانیه میباشد. به محض رسیدن دیزل ژنراتور به سرعت مطلوب، مولد آماده است تا توان درخواستی را به واحد انتقال بدهد. این جنبه از یك صفحه كنترل باعث میشود كه برای اطمینان از تداوم حیاتی مأموریت، در خانهها و یا در شرایط صنعتی در هنگام هوای بد و … بسیار مفید باشد.
واحدهای کنترل پنل معمولاً توسط سازنده ژنراتور شما طراحی و تولید میشوند. بیشتر ژنراتورها دارای پانلهای کنترل یکپارچه هستند که در محصول تعبیه شدهاند.
قسمتهای تشکیل دهنده پنل کنترل
برخی از موارد رایج موجود در صفحه کنترلهای کنونی عبارتند از: خوانشهای دیجیتالی مداوم، صفحه نمایشهای LCD با کاراکترهای بزرگ، نمایشگرهایی با زمان، فشار روغن و سنسور دمای آب، تنظیم نقاط و گزینههای پیامهای سفارشی، مهار سیم کشی، قابلیت راه اندازی محلی و راه دور و البته قابلیت خاموش کردن دستگاه.
ممکن است موارد فوق فراتر از مجموعه ویژگیهای مشترک موجود در واحدهای استاندارد مانند کنتورها و یا پارامترهای بسیار خاصی که باید مورد بررسی قرار گیرید باشند، مانند اولویت برای نشانگرهای LCD بر خلاف کنتورهای آنالوگ، الزامات اتوماسیون و سایر عوامل دیگر… که به طور معمول توسط صفحه کنترل اصلی تولید کننده ژنراتور ارائه نمیشوند. در چنین حالتی، شما میتوانید یک پنل کنترل سفارشی طراحی کرده و سپس بر روی ژنراتور نصب کنید، یا به دنبال خرید یکی از نیازهای شما توسط تعدادی از فروشندگان شخص ثالث باشید که در کنترل پنلها تخصص دارند. پنلهای سفارشی در تولید کنندگان صنعتی و مسکونی کاملاً محبوب هستند.
بنابراین، دفعه بعد که یک ژنراتور را برای استفاده خود ارزیابی میکنید، فراموش نکنید که تمام مشخصات موجود در کنترل پنل و ویژگیهای ارائه شده را برای اطمینان از این که تمام نیازهای خاص شما را برآورده میکند، بررسی کنید.