8 نکته مهم در نگهداری دیزل ژنراتور بایستی رعایت شود. یکی از این نکات، اهمیت دادن به سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور می باشد. سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور از 5 بخش مختلف اعم از کارتل، پمپ روغن، سوپاپ فشار شکن، لوله انتقال روغن و فیلترهای روغن تشکیل شده است.کارتل، محفظه ای برای نگهداری روغن موتور دیزل می باشد. ظرفیت کارتل سیستم روغن کاری بین 3 تا 250 لیتر متغیر است. وظیفه سیستم روغن کاری، اتصال پمپ روغن و مخزن به موتور می باشد. پمپ روغن در 3 نوع، دنده ای، پیستونی و روتوری طراحی شده است.
آنچه خواهید خواند
سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتور علاوه بر انرژی الکتریکی، حرارت و گرمای زیادی را تولید می کند. حرارت و گرمای خارج شده از دیزل به موتور آسیب وارد می کند. از طرفی، حرارت و گرمای خروجی از ژنراتور موجب افت توان دیزل می شوند. بایستی گرما و حرارت تولید شده توسط سیستم خنک کننده، کنترل شود. از این رو، یکی از 8 نکته مهم در نگهداری دیزل ژنراتور، خنک کردن سیستم می باشد. وظیفه سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور، جلوگیری از بالا رفتن حرارت و حفظ عملکرد بهینه سیستم است. سیستم خنک کننده با جذب حرارت اضافی موتور، دمای موتور دیزل ژنراتور را ایده آل نگه می دارد. اجزای سیستم خنک کننده ژنراتور شامل واتر پمپ، رادیاتور، فن رادیاتور، ترموستات، گرمکن آب، شلنگ ها و اتصالات می شود.
سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور
یکی از 8 نکته مهم در نگهداری دیزل ژنراتور، سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور می باشد. وظیفه سیستم سوخت رسانی، رساندن سوخت به سیستم و تبدیل آن به انرژی مکانیکی است. سیستم سوخت رسانی، انرژی لازم برای فعالیت دستگاه به مدت 6 تا 8 ساعت را تامین می کند. اجزای سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور شامل لوله اتصال مخزن به سوخت، پمپ سوخت، جداساز سوخت، تزریق کننده سوخت و لوله تهویه سوخت می شود. دیزل های ژنراتور را می توان بر اساس نوع سوخت مصرفی به سه دسته، دیزل های بنزینی، دیزل های گازی و دیزل های پروپانی تقسیم کرد.
تست باتری ها
دیزل ژنراتور همانند سایر موتورها و خودروها برای استارت و گرداندن دیزل به نیروی اولیه نیاز دارد. نیروی اولیه موجب روشن شدن موتور دیزل ژنراتور می شود. باتری، سیستمی است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریسیته تبدیل می کند.
رعایت 8 نکته مهم در نگهداری دیزل ژنراتور
در واقع می توان گفت که باتری، منبع برق برای راه اندازی و استارت موتور دیزل های ژنراتور می باشد. در تولید دیزل های ژنراتور از کنترلرهای هوشمند دیجیتالی استفاده شده است تا عملکرد و وضعیت موتور و ژنراتور به صورت لحظه ای و مداوم، بررسی شود.
تست معمول موتور
یکی از 8 نکته مهم در نگهداری دیزل ژنراتور، تست منظم و معمول قطعات موتور می باشد. به این صورت که بایستی قطعات موتور به صورت منظم و مداوم، روغن کاری شوند تا اکسیداسیون تماس های الکتریکی، خنثی گردد. از این رو، سوخت ها قبل از خراب شدن، مصرف می شوند. تست موتور دیزل ژنراتور هر 15 روز یک بار یا 25 روز یک بار صورت می گیرد. حداقل زمان لازم برای تست معمول موتور دیزل ژنراتور برابر 30 دقیقه می باشد.
دیزل ژنراتور خود را تمیز نگه دارید
یکی از دلایل تمیز نگه داشتن موتور دیزل ژنراتور، بررسی وضعیت سیستم است. زمانی که موتور تمیز باشد، نشتی روغن، سریعا مشخص می شود. می توان روزانه، شیلنگ ها و تسمه ها را بررسی کرد. بررسی قطعات و اجزای دیزل ژنراتور اهمیت بالایی دارد. از این رو، توصیه می شود که مطابق دستورالعمل های کمپانی سازنده دیزل ژنراتور به صورت منظم، دیزل ژنراتور را تعمیر و نگهداری کنید.
بازرسی سیستم اگزوز
یکی دیگر از 8 نکته مهم در نگهداری دیزل ژنراتور، بازرسی سیستم اگزوز دیزل ژنراتور می باشد. وظیفه سیستم اگزوز، جمع آوری گازهای خروجی احتراق دیزل و هدایت آن ها به بیرون از سیستم است. گازهای حاصل از احتراق سوخت دیزل شامل دی اکسید کربن (CO2)، اکسید نیتروژن (NOx)، ذرات معلق (PM) و سایر آلاینده می شود. سیستم اگزوز از لوله ها، مانیفولد اگزوز، کاتالیزورها، فیلترها و سایر تجهیزات، طراحی و تولید شده است. تمامی این قطعات در مسیر خروج گاز قرار دارند. سیستم اگزوز با هدف کاهش آلودگی هوا، کاهش صدا و کنترل انتشار گازهای سمی و عدم ورود آلاینده ها به محیط بر روی موتور دیزل ژنراتور نصب شده است.
بازرسی های عملیاتی
بازرسی های عملیاتی شامل جداسازی باتری های ژنراتور، تخلیه سیستم سوخت رسانی، تعویض فیلترهای بنزین و فیلترهای خنک کننده و فیلترهای هوا، تخلیه مایع خنک کننده، پوشاندن تمام پورت های ورودی و خروجی و قطع اتصالات تغذیه ژنراتور می شود. مراقبت و نگهداری از سیستم دیزل ژنراتور اهمیت بالایی دارد. توصیه می شود مطابق دستورالعمل های موجود هر کمپانی سازنده، عمل کنید.