کوپله دیزل ژنراتور چیست؟ قبل از پاسخ به این سوال، بایستی با مفهوم کوپله آشنا شد. کوپله فرآیند اتصال موتور به ژنراتور میباشد. از کوپله برای ساخت شاسی متناسب با موتور، ساخت تابلو کنترل موتور، ساخت تابلو کنترل ژنراتور و برقراری ارتباط کوپله با قسمتهای مختلف دیزل استفاده میشود. کوپلینگ به معنای کوپله کردن دیزل ژنراتور میباشد. کوپلینگ، فرآیندی است که شاسی، استراکچر یا کانوپی سایلنت مناسب، انتخاب میشود و سایر قطعات بر روی آن، قرار میگیرند. قطعاتی اعم از ژنراتور، موتور، تابلو کنترل، باک، شاسی، فیلترها، منبع سوخت و رادیاتور در فرآیند کوپله دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار میگیرند. شاید با عبارت “کوپله کاری” آشنایی نداشته باشید!
کوپله کاری به نحوه قرارگیری قطعات نام برده در کنار یکدیگر و انتخاب اصولی هر قطعه مطابق با مشخصات فنی گفته میشود. که بایستی توسط متخصص این کار انجام شود. به متخصصانی که کوپله کاری انجام میدهند، پکیجر هم گفته میشود. ماه نیرو یکی از شرکتهایی است که ارائه کننده کوپله دیزل ژنراتور میباشد و با گارانتی به مشتریان ارائه میشود. با پرداخت هزینه کم از کیفیت بالای محصولات ارائه شده، بهره مند شوید.
آنچه خواهید خواند
کوپله دیزل ژنراتور چیست؟
کوپله دیزل ژنراتور به مراحلی گفته میشود. که اجزای موتور و ژنراتور بر روی دیزل متصل میشوند. دیزل ژنراتور از دو بخش اصلی تشکیل شده است. که این دو بخش شامل دیزل و ژنراتور میشوند. دیزل ژنراتورهای کوپلهای به صورت دیزل ژنراتور با کانوپی سایلنت یا شاسی در بازار موجود هستند. کمپانیهای سازنده ژنراتور و اجزای آن، در زمینه تولید موتور تخصصی ندارند! از این رو، نمیتوان موتور و ژنراتوری با یک برند پیدا کرد. بایستی برند موتور و برند ژنراتور با یکدیگر متناسب باشند. پس از انتخاب برندهای مناسب میتوان مراحل کوپله کاری را آغاز کرد. از کوپله کاران بزرگ صنعت دیزل ژنراتور میتوان به برندهای معتبری چون اف جی ویلسون (FG Wilson) و کامینز پاور (Cummins Power) انگلستان اشاره کرد.
شرکتهایی که در این زمینه فعالیت دارند به نام پکیجر دیزل ژنراتور شناخته میشوند. کیفیت کوپله کاری تا حد زیادی به دقت اسمبل کردن دیزل، ژنراتور و لوازم جانبی مصرفی در کوپله و تابلو کنترل دیزل ژنراتور بستگی دارد. البته در گذشته از ژنراتورهای دو سر بلبرینگ در صنعت تولید دیزل ژنراتور استفاده میشد که امروزه، منسوخ شدهاند.
کوپله دیزل ژنراتور
متاسفانه این قطعات، قابلیت کوپل مستقیم به دیزل را نداشتند و برای اتصال ژنراتور به دیزل نیاز به قطعهای به نام “کوپلینگ دیزل ژنراتور” داشتند. کوپله دیزل به دو نوع کوپله داخلی و کوپله خارجی تقسیم شده است. جهت آشنایی بیشتر با تفاوت کوپله داخلی و کوپله خارجی، مقاله را دنبال کنید.
تفاوت کوپله داخلی و کوپله خارجی
کوپله خارجی چیست؟ به متصل کردن ژنراتور و موتور در خارج از کشور و توسط تولیدکننده، کوپله خارجی گفته میشود. به عبارتی، فرآیند کوپلینگ این نوع دیزلها در کشورهای خارجی صورت گرفته است. کوپله خارجی توسط سه کمپانی بزرگ، کاترپیلار، پرکینز و کامینز تولید میگردد. به کوپله خارجی، کوپله فابریک هم گفته میشود. کوپله داخلی چیست؟ به کوپلههایی که در ایران تولید میشوند، کوپله داخلی گفته میشود. گاها افراد گمان میکنند که کیفیت کوپلههای داخلی پایینتر از کوپلههای خارجی میباشد ولی این تفکر کاملا غلط است. هر چند کمپانیهای داخلی، شهرت جهانی ندارند ولی کیفیت مطلوبی را به مشتریان ارائه کردهاند.
قیمت کوپله خارجی به مراتب بالاتر از قیمت کوپله داخلی میباشد. کیفیت ارائه شده توسط کوپله خارجی با کیفیت کوپلههای داخلی برابری میکند. با خیال راحت، خرید کنید و درگیر برند کوپله دیزل ژنراتور نشوید! کوپلههای فابریک و اصل (بدون توجه به برند آن)، کیفیت درخواستی مورد نظر مشتری را برطرف میکنند
مراحل کوپله کاری
اولین مرحله از این کار، بررسی جهت چرخش موتور و ژنراتور میباشد. هدف از بررسی جهت چرخش موتور و ژنراتور، هم راستا کردن جهت چرخش آن دو است. مرحله دوم، ترازسازی شاسی، موتور و ژنراتور بر روی یک سطح ثابت میباشد. با هم تراز کردن شاسی، موتور و ژنراتور، دو قطعه موتور و ژنراتور به یکدیگر متصل میشوند. البته، پس از نصب درست قطعههای مذکور، هم تراز بودن میل لنگ و میل ورودی هم مورد بررسی قرار میگیرند. در مرحله آخر، به منظور بالا بردن دوام استراکچر و جلوگیری از ایجاد لرزش در قطعات حین کار و جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات بایستی استحکام شاسی را مورد بررسی قرار داد. ناگفته نماند که در مراحل کوپله کاری، استاندارد BS 5000 رعایت میشود.
استاندارد AGN232
اقدامات اولیه کوپل کردن
گدانی مربوط به موتور، که معمولاً بخشی از بدنه موتور به حساب میآید. به طور همراستا با سر ژنراتور قرار گرفته و به آن متصل میشود.
انتقال نیروی لازم از طریق کوپلینگ از موتور به ژنراتور انجام میشود. طراحی کوپلینگ باید به گونهای باشد که با مشخصات فنی موتور و ژنراتور سازگاری داشته باشد. همچنین لرزشها را به حداقل رسانده و انتقال گشتاور را بهطور مطلوب تضمین کند.
شرکتهای مختلفی که در زمینه کوپلینگ فعالیت دارند، اقلام مورد نیاز برای اتصال دستگاهها را انتخاب میکنند. در واقع، این شرکتها تصمیمگیرنده هستند که از ژنراتورهایی با یک بلبرینگ یا دو بلبرینگ استفاده کنند.
کوپله ژنراتور تک بلبرینگ
در انتهای یک ژنراتور با بلبرینگ ثابت، همانطور که در تصویر مشاهده میشود، بخش پایانی شفت فاقد بلبرینگ است. به جای آن، یک صفحه دیسک انعطافپذیر در محل بلبرینگ نصب شده است تا حرکت چرخشی موتور را به روتور ژنراتور منتقل کند. این صفحه دیسک به گونهای نصب میشود که نیرو بهطور مستقیم منتقل شود و از این رو، صفحه متحرک بهدرستی به صفحه محرک، که همان فلایویل موتور است، متصل میگردد.
این نوع خاص از اتصال بین موتور و ژنراتور دارای مقاومت بالایی در برابر تغییرات عملکرد است، اما در عین حال از خاصیت انعطافپذیری مناسبی نیز برخوردار است.
کوپله ژنراتور جفت بلبرینگ
در ژنراتورهای مجهز به بلبرینگهای جفتی، بارهایی که به شفت منتقل میشود. در هر دو طرف آن کنترل میگردد؛ یکی در سمت متحرک شفت دوران و دیگری در سمت ثابت (انتهای ژنراتور) واقع شده است. این نوع ژنراتورها معمولاً در شرایط لرزشی یا ناپایدار عمل میکنند. در اکثر ساختارهای اینگونه بلبرینگها، معمول است. که برای اتصال موتور به ژنراتور از کوپلینگهای ساخته شده از مواد پلاستیکی استفاده شود.
تکنیک کوپله دیزل ژنراتور
تکنیکهای کوپلینگ میتوانند در زمان انتقال مستقیم بار از طریق سیستمهای گیربکس و فولیها به کار گرفته شوند. در انتخاب نوع کوپلینگ، مهندسان باید تمامی جوانب عملکردی دستگاه را در نظر بگیرند. طی فرایند طراحی و تولید دستگاه، مهندسان فنی باید با سازنده دیزل ژنراتور جلسات مشاورهای داشته باشند تا ویژگیهای زیر را بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که تمامی قابلیتهای فنی موتور و ژنراتور به بهترین شکل در فرایند کوپلینگ لحاظ شود. این ویژگیها عبارتند از:
– میزان قدرت موتور باید با بار دریافتی و توان روتور ژنراتور کاملاً هماهنگ باشد.
– ابعاد و ساختار دهانه خروجی فلایویل موتور باید به اندازه و مقاومت بدنه بلوک سیلندر دستگاه تناسب داشته باشد.
– آنالیز مربوط به توان تولید نیروی دورانی از موتور و ژنراتور باید به گونهای انجام شود. که دستگاه کوپل شده به بالاترین میزان بهرهوری فنی دست یابد.
– ساختار کلی دستگاه کوپل شده باید. به دقت توسط شاسی دستگاه طراحی شود و الزامات مربوط به جانمایی AVM در آن رعایت گردد.